Före närradions tillkomst i Stockholm hade det pyrt av ett 20 år gammalt missnöje med radioutbudet. Sveriges Radios monopolställning hade hotats i det tidiga 60-talet när pirater som Radio Nord sände populära program, och denna konkurrens ledde till att SR tvingades till ett kraftigt lyft i programutbudet med fler populära program som lockade ungdomar att lyssna. När sedan konkurrensen inte längre fanns hade man steg för steg vänt tillbaka till sitt tidigare musikklimat, och detta förvärrades ytterligare på 70-talet när program för ungdomar kom att fullständigt domineras av personer med ideal från proggmusikens vänsterpolitiska värld. Det populära Tio i topp lades ner 29 juni 1974 och Kvällstoppen upphörde 19 augusti 1975. Ungdomsprogrammen fylldes med propaganda för den politiska vänstern av sådana som hade uppvisat rätt politisk hemvist, Eva Blomquist, Tommy Rander, Håkan Sandblad, Tomas Tengby, Mia Gerdin m.fl. Andra klarade inte alls av anpassningen. En som tidigare älskat sitt jobb att producera kul popradio tog livet av sig i sin kreativitetskonflikt att tvingas göra politiska propagandaprogram istället för de kul popradioprogram som stod hans personlighet närmast..


När närradion infördes i slutet av 70-talet lockade den till sig programmakare som ville göra en annan ungdomsradio än den som SR hade stått för i så många år. Allt fler föreningar började sända musikprogram som lockade en jättepublik av i första hand ungdomar. Att sända musik i radio var då något så oväntat och ifrågasatt att det gjorde närradion kontroversiell, omskriven och omdebatterad: "är detta verkligen lagligt - att sända popmusik i radion?"


En personlighet som blev dominerande i den tidiga närradion var Lasse Lundeberg (1955). Han var ljudintresserad och hade fångats av radions möjligheter i tidig ålder, och med kompisar i Saltsjöbaden, där Lasse bodde, började han prova att göra popradio och jingelproduktion inspirerad från Radio Luxemburg, BBC, och från det lilla han dittills hört av amerikansk radio. Hans kompis Åke Holmberg var den som lyckades få kunskaper även när det gällde att bygga den viktiga komponenten, radiosändaren. Med tiden tillkom fler i detta lokala radio-gäng.


SBC lät flott, tyckte han och kompisen Åke när de började i slutet av 1960-talet. Det var Åke som kom på namnet. Åke fick med tiden allt större sändartekniska kunskaper och lyckades bygga sändare så att de kunde köra radio på riktigt, som pirater. Då var 88MHz den frekvens som alla andra pirater sände på, och så blev det också för SBC, och här är ett exempel på en testsändning 1971 där Åkes röst hörs mest. Men SBC hamnade ändå inte bland de pirater som skaffade någon uppmärksamhet i Stockholmsområdet; Lasse ville inte bryta mot lagar, och sändarteknik var inte det viktiga, det var programmen, körstilar, jinglar, mixningar, som betydde något. 

Nyfiken på...

Intervjuer med intressanta personer med anknytning till Norberg. Intervjuar gör Peter Björnberg. Bläddra bland årets program. Lyssna!

Sommarprat

Sommarprat sommaren 2017, lyssna på program från i somras. Lyssna direkt på din dator eller mobil. Lyssna!

Tablå radio Norberg

Se vad som är på G i Radio Norberg. Programpunkter och tider. Lägg till i din kalender och få pling när ditt program sänds :-). Läs mer.